پیشنهاد سردبیر

مطالعات جدید نشان می‌دهد که جوانان مبتلا به درد مزمن ۳ برابر بیشتر از همسالان خود احتمال ابتلا به اضطراب یا افسردگی بالینی را دارند و این ارتباط می‌تواند به دلایل مختلفی باشد.

ارتباط بین درد مزمن و اضطراب در کودکان/ نقش والدین در مشکلات روحی کودک چیست؟

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه مک‌کواری انجام شده است نشان می‌دهد که یک سوم کودکان زیر ۱۸ سال که درد مزمن دارند، بسیار بیشتر از آمار رسمی و افراد دیگر، دچار علائم اختلال اضطرابی هستند و این در حالی است در حالت عادی، یک نفر از هر ۸ نفر باید این معیارهای اختلال افسردگی را داشته باشند.

نتایج این مطالعه در آخرین شماره مجله JAMA Paediatrics منتشر شده است و شامل یک متاآنالیز از ۷۹ مطالعه است که شامل نزدیک به ۲۳،۰۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال، از جمله بیش از ۱۲،۰۰۰ نفر با درد مزمن، بود.

این مطالعه شامل شرایطی بود که در آن درد علامت اصلی است، مانند آرتریت روماتوئید نوجوان و فیبرومیالژیا، بیماری‌های مزمن که درد یک علامت ثانویه است، مانند بیماری کرون و کولیت، و مواردی که درد آن علت شناخته شده‌ای ندارد.

معایب درد مزمن

تداخل در فعالیت‌های روزمره: درد مزمن می‌تواند باعث محدود شدن فعالیت‌های کودک و در نتیجه احساس انزوا و افسردگی شود.

اختلال در خواب: درد مزمن می‌تواند خواب را مختل کرده و در نتیجه باعث خستگی، تحریک‌پذیری و افسردگی شود.

تغییرات در عملکرد مغز: درد مزمن می‌تواند تغییراتی در نحوه عملکرد مغز ایجاد کند که منجر به اضطراب و افسردگی شود.

اگر شما یا اطرافیانتان کودکی را می‌شناسید که از درد مزمن رنج می‌برد، مهم است که به علائم اضطراب و افسردگی در او توجه کنید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

درد های ناشی از اضطراب و نگرانی

دکتر جوانا دودنی، نویسنده اصلی این مطالعه، روانشناس بالینی و محقق دانشگاه مک‌کواری در دانشکده علوم روانشناسی می‌گوید: یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر هنگام شروع درد مزمن، اضطراب و افسردگی همزمان را در نظر نگیریم، خطر آن وجود دارد که به جوانان آسیب برسانیم. از نظر بالینی، من بسیاری از جوانان مبتلا به درد مزمن را می‌دیدم که همچنین به اضطراب و افسردگی تشخیص داده می‌شدند، اما این شرایط روانشناختی همزمان در مجموعه تحقیقات در مورد درد نشان داده نمی‌شد. تحقیقات عمدتاً مربوط به ترس از درد، اضطراب درد و فاجعه‌سازی درد بود، که بر نگرانی در مورد اینکه درد هرگز بهبود نخواهد یافت، متمرکز است. من فکر کردم در درک ما شکاف وجود دارد و این بچه‌ها با علائم عمومی اضطراب و افسردگی ارائه می‌شدند، اما از آنجایی که این موارد در تحقیقات برای مدیریت درد مزمن در نظر گرفته نمی‌شدند، وارد عمل بالینی نمی‌شدند.

نقش والدین

دکتر دودنی می‌گوید یکی از نکات کلیدی، نیاز والدین به آگاهی از شیوع اضطراب و افسردگی با درد مزمن است تا بتوانند برای ارزیابی فرزندان خود تلاش کنند. همچنین برای پزشکان مانند پزشکان عمومی، روماتولوژیست‌ها و متخصصان درد بسیار مهم است که از این ارتباط آگاه باشند، با هدف ایجاد یک رویکرد چند رشته‌ای که در صورت نیاز، درد، اضطراب و افسردگی را با هم درمان می‌کند.

دکتر دودنی می‌گوید: یک راه ساده برای اجرای این کار، این است که متخصصان درد یک ارزیابی کوتاه غربالگری برای علائم اضطراب و افسردگی در بیماران جوان در نظر بگیرند. این یک جمعیت آسیب‌پذیر است و اگر ما مؤلفه سلامت روان را در نظر نگیریم، احتمالاً بهبودهای بالینی مورد نظر را نیز به دست نخواهیم آورد. او و همکارانش در حال حاضر در حال توسعه یک برنامه آنلاین برای نوجوانان مبتلا به درد مزمن هستند که توسط eCentreClinic دانشگاه مک‌کواری ارائه می‌شود. این مشابه دوره درد بزرگسالان است که قبلاً ارائه شده است و نشان داده شده است که در کاهش شدت درد و بهبود کیفیت زندگی مؤثر است.

منبع: Sciencedaily

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.